Parodontose er betændelse i tandkødet og stoppes betændelsen ikke i tide, breder den sig til den knogle, som tænderne er fastgjort til.

Knoglen”opløses” og det medfører at tænderne begynder at løsne sig og falder ud.

Parodontose er en folkesygdom og er kendt som “de løse tænders sygdom”.
Selv om tandplejen i Danmark er bedre end nogensinde rammes op til 40% af befolkningen af parodontose. For ca. 10% er det endda så alvorligt, at de risikerer helt at miste tænderne.
Parodontose er mere udbredt end de fleste tror, men heldigvis findes der effektive behandlingsmetoder, som gør det lettere at leve med sygdommen, hvis den opdages i tide.

Parodontose kan ramme alle. Det er dog især personer over 40 år, der er udsatte. Der findes dog visse grupper, som er mere udsatte for at få parodontose end den øvrige befolkning:
rygere, diabetikere, personer med hjerte-kar-sygdomme, arveligt disponerede og gravide.
Parodontose kan forebygges ved at holde tænderne rene og velplejede i det daglige med tandbørstning, brug af tandtråd, brug af tandstikkere og mellemrumsbørster. Desuden skal belægninger og tandsten fjernes hos tandlægen med korte og regelmæssige intervaller.

Der findes mange forskellige bakterier i mundhulen – nogle er nyttige og andre er skadelige. De sidstnævnte danner plak og tandsten (bløde og hårde belægninger) og det er “giften” fra de skadelige belægninger, der forårsager tandkødsbetændelsen. Bliver tandkødsbetændelsen ikke behandlet vil immunforsvaret reagere og tandkødet hæver, bliver ømt og begynder at bløde – f. eks. ved berøring, tandbørstning eller brug af tandtråd. For at behandle parodontose skal belægningerne helt væk og plak og tandsten må jævnligt fjernes med ultralyd eller håndinstrumenter og det er vigtigt, at der bliver renset helt ned i bunden af tandkødslommerne. Ofte foregår behandlingen under lokalbedøvelse.

Supplerende behandlinger såsom medicinsk behandling, parodontoseoperation og laserbehandling kan være nødvendige.
For at få stillet den rigtige diagnose og lavet en optimal behandlingsplan, er det vigtigt med en grundig undersøgelse af tandkødet samt en røntgenstatus (røntgenbilleder af alle tænder i tandsættet).